وظیفه اصلی فیلتر روغن در مدار روغن‌کاری تصفیه روغن قبل از رسیدن به یاتاقان‌ها و قسمت‌های در معرض اصطکاک پیشرانه است.

فیلتر روغن باید بصورت دائمی در سیکل روغن‌کاری بوده و بتواند تمام جریان روغن را از خود عبور دهد. اما فیلترها فقط تا مدت معینی می‌توانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. در صورت عدم تعویض به موقع فیلتر روغن؛ منافذ کاغذ فیلتر مسدود می‌شود که در این حالت به دلیل بالا رفتن فشار در محفظه فیلتر روغن سوپاپ اطمینان تعبیه شده در آن باز شده و جهت جلوگیری از آسیب دیدگی کلی قطعات پیشرانه اجازه عبور روغن بدون پالایش را به سیکل روغن‌کاری می‌دهد که این موضوع موجب بروز مشکلات جدی در قطعات حساس پیشرانه می‌شود.
جهت جلوگیری از امر انتخاب روغن پیشرانه و فیلتر روغن و زمان تعویض آن باید بر اساس توصیه‌های سازنده خودرو و اطلاعات ارائه شده در دفترچه راهنمای خودرو صورت گیرد و باید به این نکته نیز توجه شود فیلتر جدید طبق توصیه‌های سازنده فیلتر نصب شود.
در انتخاب فیلتر متناسب با پیشرانه خودرو باید به فاکتورهایی چون ظرفیت، راندمان فیلتر و دبی فیلتر توجه شود. اکثر فیلتر‌های ارزان قیمت موجود در بازار از جنس کاغذ و مقوا ساخته شده‌اند که در مقایسه با فیلترهای اصلی قدرت جذب بسیار پایین دارند.
فیلتر روغن در کنار خود روغن نقش مهمی در سلامت پیشرانه ایفا می‌کند.

20130924112628913
بی‌تردید استفاده از انواع روغن مناسب و فیلتر روغن باکیفیت و استاندارد در کنار یکدیگر باعث افزایش بازدهی هر دو محصول، کاهش استهلاک و افزایش بازدهی پیشرانه خواهد شد.